Vyhledej
Městské muzeum Dvůr Králové nad Labem > Sport > ZIMNÍ PŘÍLOHA > výlety a trasy

Upravené běžkařské tratě

Redakce, Jan Holan / 2.02.2005
Zimní střediska začínají chápat, že nejenom sjezdaři jsou pro jejich střediska důležití a snaží se přilákat i běžkaře. Bohužel ne všude se daří skloubit záměry místních marketingových odborníků s prací těch, kdo se o běžecké trasy mají skutečně starat.

Typickým příkladem jsou Jánské lázně v Krkonoších. Do rukou se nám dostala na první pohled báječná mapka celé oblasti (Černá a Světlá hora) s pečlivě zakreslenými běžkařskými okruhy různých délek, spolu s dalšími "upravenými" trasami včetně napojení na oblíbené hřebenovky nad Pecí pod Sněžkou. Bohužel mapkou a příkazem, ať se trasy aspoň občas projedou, celá propagační akce skončila. Nikde se bohužel nedozvíte pro jaké běžkování je okruh určen, případně jak je upraven. Skutečnost je ale ještě horší. Lze pochopit, že v sobotu po sněhové vánici nebylo vše tak jak má být. Je ale s podivem, že ani v neděli dopoledne, kdy je na horách nejvíce "zákazníků", není vše dáno do pořádku. Projety byly jen některé běžkařské trasy, a to pouze rolbou bez jakékoliv úpravy. Na obrazovce ve stanici lanové dráhy přitom hlásili, že tratě jsou upraveny! Nechápeme, dle jakého klíče se trasy projíždějí. Jedna z nejhezčích cest po úbočí Světlé hory (součást nejdelšího okruhu) nebyla projeta vůbec a naopak část malého okruhu na vrcholu Černé hory byla upraveny včetně dvou stop pro klasiku.  

Jaké jsou tedy možnosti úpravy běžeckých tras:
1. pouze pro klasiku

Trasu stačí projet skůtrem, případně skůtrem vylepšeným o frézu na přesnou stopu.
2. pro bruslení
Trasu je nutné projet rolbou, která ale upraví celý profil stopy! Nejen dopravní rolba, která nechá stopy po pásech a uprostřed je neupravený sníh!
3. pro oboje
Trasu je nutné projet rolbou s upravovací frézou po jedné straně, nebo s upravovacím širokým nástavce, kde se stopy frézují dostatečně daleko, aby se dalo bruslit mezi nimi.

Dobře na tom jsou s informovaností o úpravě stop na Šumavě a V Jizerských horách. Není zde mnoho sjezdařských areálů a běžkaři jsou tu tedy vítanější :-). Již jsme informovali o Šumavském projektu "bílá stopa" (viz související články), jehož součástí jsou mapky tras s popsaným způsobem úpravy každé cesty (rolba, skůtr). Navíc na internetových stránkách se v hlavní sezóně dozvíte aktuální situaci. I zde však trochu zapomínají na bruslaře a stopy upravují sice rolbou, ale 2 stopy pro klasiku jsou moc blízko sebe a bruslením se ničí. Na to, proč to tak dělají jsme se e-mailem zeptali provozovatelů Bílé stopy. E-mail s naší otázkou i odpověď Josefa Stemberka najdete v komentářích.

V Jizerských horách, které jsou pro běžkaře skutečným rájem, to vyřešili upravením fréz pro větší rozestup (na některých širších cestách), případně na méně frekventovaných trasách frézují jen jednu stopu pro klasiku. Většina lidí tedy jede stejným směrem a vyhnout se musí ten, který jede proti. Ve velmi přehledné zimní mapě přiřadili nejfrekventovanějším trasám jizerské magistrály doporučený směr pohybu. Podobně jsou vyřešené i okruhy na Mísečkách.

Jaké jsou vaše zkušenosti s "upravenými" běžeckými stopami? Vložte je do komentáře k článku nebo nám pošlete příspěvek na redakce@kalimera.cz.

Související články
Mažeme běžky, tedy jedeme
Skibusy do českých a moravských hor 2012/2013
Podívejte se na nejkrásnější fotky ze skupiny Běžky v Podkrkonoší
Setkání nad přípravou běžkařských tratí na Královédvorsku - Změna termínu
Vaše komentáře
Běžecké stopy na Vysočině, 23.02.2005 17:42, Reagovat
Na www stránkách Nového Města na Moravě
www.mnmn.cz zavedli přenášení upryvených tratí do mapy přímo z GPS. Můžete tak zjistit na internetu každý den aktuální stav, který přesně souhlasí se skutečností. Je to velice dobrá pomůcka, protože na rozlehlých pláních Vysočiny se vedení stop přece jen trochu mění. Naví si můžete na mapě změřít i ujetou nebo plánovanou vzdálenost.
RE: Běžecké stopy na Vysočině II., 8.01.2006 21:57, Reagovat
Byl jsme v sobotu na Novém Městě a musím pochválit všechny, kdo se o běžecké tratě stará. 2 stopy v KAŽDÉM směru + skatová dráha u většiny tras, lidí plno, ale právě díky skvěle upraveným stopám nedochází ke "kolizím" pomalejší vs. rychlejší, vyžití opravdu pro všechny výkonostní úrovně :). Kdo porovná stav letošního roku s loňským, vidí kus dobré práce. Pouze mám pocit, že jsou restauratéři poněkud zaskočeni množstvím běžkařů, v sobotu ve tři hodiny byl problém najít restzauraci, kde mají cokoliv k jídlu.
Re: Běžecké stopy na Vysočině, 6.02.2006 10:42, Reagovat
Ještě bych dodal, že díky projektu inovomestsko (http://extranet.nmnm.cz/inovomestsko/) je v každé obci (včetně těch nejmenších kde není ani hospoda :-) infostojan s přítupem na internet, takže si můžete ověřit stav stop přímo v terénu. Novoměstsko je opravdu běžkařský ráj.
uprava bezkarskych tras na brusleni, 1.02.2005 19:40, Reagovat
Hezky den na Sumavu,
o projektu Bila stopa jsme psali na zacatku letosniho roku v nasich periodicich. Sami Sumavu casto na bezkach krizime a po posledni jizde nas napadlo, proc jsou na ceske strane Sumavy bezkarske upravene stopy uzsi. Vime, kolik lidi postupne prichazi na chut brusleni (combi a skate lyze se prodavaji
cim dal tim vice), i kdyz treba jen jako obcasnou zmenu klasiky, a misto mezi vyfrezovanymi "klasickymi" stopami na brusleni nestaci. Pritom na stopach, kterymi jsme naposledy jeli (Gerlovka - Hofmanky, Gerlovka - Zamecky les), by bylo mista na "sirsi stopu" dost.
Berte tuto moji pripominku hlavne jako navrh na vylepseni bezkyrskych tras na Sumave. Pokud si vsak najdete cas na odpoved, budeme radi.

S pozdravem
Katerina Sekyrkova
stopy pro klasiku, 2.02.2005 12:22, Reagovat
Ví někdo na jak široké lyže se stopy frézují, nebo je-li to i volitelné. Myslím pro rolbu i skútr. Zdá se mi, že se i základní rozměry stop podle středisek a tras liší!
RE: uprava bezkarskych tras, 1.02.2005 19:43, Reagovat
Dobry den,
dekujeme Vam za zajimavy postreh k lyzarskym trasam. Pokusim se strucne odpovedet.
V Narodnim parku Sumava jsou udrzovany lyzarske stopy pro turisticke vyuziti nejsirsi verejnosti, od deti po duchodce, od zacatecniku po sportovce (nikoliv vrcholove). Klasika je na prvnim miste, na vetsine uzemi je udrzovana dvojstopa. Sirka cesty je pripravovana na prujezd konkretni masiny a to znamena, ze pro nejsirsi stroje (zajizdejici sem z prilehlych lyzarskych arealu-Zelezna Ruda-Spicak, LA Zadov) atp. je i tak nutny zasah do porostu podel cest, ke kteremu by jinak
nedochazelo. Samozrejme, ze v techto pripadech prevazi verejny zajem (vyuziti uzemi navstevniky) a zajmy ochrany prirody ustoupi. To jen na vysvetlenou situace, kdy v soucasne dobe vsichni stakeholderi na projektu "Bila stopa" jsou radi (jak starostove obci, tak regionalni Sumava a samozrejme Sprava NP a CHKO Sumava), ze udrzba lyzarskych tras je mozna v soucasnem rozsahu a to predevsim z verejnych prostredku-rozpocty obci, prispevky krajskych uradu, podil Narodniho parku. Sponzoru z rad hotelieru je stale malo a individualni prispevky lyzaru jsou spise ojedinele.
K veci: Podpora klasickeho stylu lyzovani prevazuje. Teprve s novymi vykonnymi a dostatecne sirokymi stroji vznikaji bruslarske okruhy, ponejvice zpusobem, kdy se poklada pouze jedna stopa-bezne na Zeleznorudsku, nebo se valcuje trasa v cele siri bez polozeni stopy-na jihu kolem Stozce. Pri udrzbe dvojstopy vzdy dochazi k jejimu poruseni pri brusleni byt na stredu. Daji se pak ocekavat stiznosti na bruslare od ostatnich, kdyz jim nici stopu, zvlaste ti kteri se to budou po vzoru
ostatnich ucit atp. I ve zminovanem Nemecku mam vice skusenosti s bruslarskou trasou vedle udrzovane dvojstopy nebo na okruzich urcenych jen pro skating.
Na zaver diky za postreh a nechame se vyjadrit jak udrzovatele tras, tak jejich garanty, objednatele a i platce starosty sumavskych obci. Jen potvrzuji, ze trend udrzby urcitych useku nebo okruhu pro skating bude v budoucnu asi pokracovat.

S pranim vzdy spravneho vosku na skluznici v Novem roce 2005

Josef Stemberk.
Odbor vnejsi komunikace
Sprava NP a CHKO Sumava

Přečteno 795x